Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", od 1 września spółka Przewozy Regionalne zlikwiduje komercyjny segment swojej działalności, czyli pociągi Interregio, Regioexpress i autobusy InterregioBus. W ofercie pozostaną wyłącznie połączenia dotowane.
Z końcem sierpnia przestaną funkcjonować następujące połączenia Interregio: „Mewa", „Portowiec", „Warta", „Drwęca", „Mamry", „Spodek", „Lednica", „Szyndzielnia", „Giewont" i „Białowieża" (zastąpią ją pociągi Regio relacji Hajnówka – Siedlce – Hajnówka). Zlikwidowane zostaną też pociągi Regioekspress „Kowalski" i „Schmidt" kursujące z Poznania do Frankfurtu nad Odrą. Od 1 sierpnia zostanie wstrzymana sprzedaż biletów na te pociągi.
W ofercie Przewozów Regionalnych pozostanie sześć par pociągów kursujących na trasie Łódź – Warszawa – Łódź, które zamawia i finansuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Nadal uruchamiane będą także dwa międzynarodowe pociągi z Małkini i Ełku do Grodna (i z powrotem) finansowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Jak tłumaczy spółka w komunikacie, pociągi Interregio o zasięgu ogólnokrajowym, międzynarodowe RegioExpresy i InterregioBusy stanowiły zupełnienie oferty przewoźnika, który zgodnie z misją publiczną, do pełnienia której został powołany. obsługuje głównie połączenia regionalne i aglomeracyjne - w liczbie 1,6 tysiąca dziennie.
- Przewozy Regionalne zdecydowały o ograniczeniu świadczenia usług w segmencie komercyjnym w związku z realizowanym obecnie w firmie procesem restrukturyzacji - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Michał Stilger z biura prasowego spółki. Proces ma doprowadzić do uzyskania przez spółkę trwałej rentowności, a tym samym umożliwić przeprowadzenie inwestycji m.in. w nowy tabor, na czym mają skorzystać przede wszystkim pasażerowie.
Jak tłumaczy, w ramach restrukturyzacji, zgodnie z regulacjami europejskimi, firma zobowiązana jest do uwolnienia części rynku, co realizuje m.in. poprzez rezygnację z obsługi połączeń Interregio. Dodatkowo restrukturyzacja oznacza szeroko pojętą optymalizację.
- Zdecydowana większość pociągów IR kursujących na trasach krajowych ma charakter typowo komercyjny, czyli uruchamiana jest przez firmę samodzielnie, bez jakichkolwiek dotacji. Z przeprowadzonych analiz finansowych wynika, że wpływy ze sprzedaży biletów na te połączenia nie są w stanie pokryć kosztów związanych z ich uruchomieniem - tłumaczy Stilger. Nie bez znaczenia pozostaje też aspekt techniczny, a przez to również jakościowy dla podróżnych – obecnie większość pojazdów przewoźnika nie jest przystosowana do obsługi połączeń dalekobieżnych.
Przeczytaj analizę restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne w portalu Monitor
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.